Theaterlessen

Ik zie de leerlingen in mijn klas door een heel andere bril!

Als theaterdocente probeert Rosanne het plezier over te brengen dat theater oplevert. Theater is de manier om leerlingen op een andere manier te laten schitteren. Niet zelden zijn docenten verbaast wat dit in hun leerlingen naar boven haalt. Theater is doen alsof, is fantaseren, verhalen maken, gek doen, je lijf gebruiken en hard werken. Maar het is ook een manier om groepsdynamiek te observeren of te veranderen. Het is een kunstvorm die uitermate geschikt is voor taalonderwijs, rekenles, biologie en burgerschap. Echt? Ja!

Dat je dit kunt doen binnen zo’n korte tijd…!

Kunst in leren: kunstonderwijs binnen de ‘gewone’ vakken, het kan. Tijdens de lessen over vogels bijvoorbeeld: de kinderen leren wat vogels zijn, wat de grootste en kleinste vogel is, hoe groot dat nou eigenlijk is, ze telden, ze rekenden, ze tekenden, ze sorteerden kleuren, onderscheidden veren/huid/haar, ze leerden over warm en koud, de vogeltrek, leerden samen werken in groepjes, met de hele klas en leerden wat theatermaken inhoudt en hoe een scène gemaakt wordt. Dit allemaal in 3 keer 1 uur!

De kinderen zijn helemaal bevangen, dit betekent heel veel voor ze.

Opleiding en ervaring.

Naast een propedeuse PABO, is Rosanne opgeleid tot Zelfstandig Uitvoerend Theatermaker (2007). Tijdens haar opleiding stond ze al voor de klas als theaterdocente. Rosanne volgde het trainingstraject ‘Kunst IN Leren’ en ‘Creatief en Ontwerpend Leren’ bij AB3. Ze volgde een cursus ‘Procesgerichte Didactiek’ bij Karin Kotte.